56e Renties Ypres Rally | WRC kandidatuur of niet?

Achter de schermen van de WRC kandidatuur van Ieper

DAVID EVANS interviewt ALAIN PENASSE over hoe de rally van ieper er dit jaar zou kunnen uitzien
Alain Penasse, voorzitter van Club Superstage, is momenteel een druk bezet man. Niet alleen is hij druk aan het werk als team manager van Hyundai, maar hij ziet ook toe op een potentieel historisch moment in de het Belgisch verhaal van het Wereldkampioenschap Rally.
Club Superstage is de promotor en organisator van de Ypres Rally, een evenement wat een grote kans maakt om deel uit te maken van de herwerkte WRC kalender voor later dit jaar. Penasse is de man die kan antwoorden op de vragen over hoe één van Europa’s populairste rally’s het zou kunnen maken tot het niveau van het wereldkampioenschap…
Hoe moeilijk is het om een WRC manche te maken van Ieper?
Eerlijk gezegd, de twee dagen van de Ypres Rally waren klaar voor gebruik – we moesten enkel deze twee dagen wat aanpassen naar de noden van het WRC. Dit was nodig in functie van de live uitzendingen voor de televisie en om zeker te zijn dat de puzzel mooi samen valt. We moesten nadenken over de verplaatsingen die het publiek gaat maken, want we weten dat de toeschouwers zich zullen willen verplaatsen en we mogen de verbindingen voor de rallywagens niet in gevaar brengen. We moesten een extra dag toevoegen op zondag en het leek ons een goed idee om naar Spa-Francorchamps te trekken voor een mix met de rallycross auto’s.
Het is een lange verbinding, maar het is iets helemaal anders en het is goed om een Powerstage te hebben in Spa-Francorchamps. Dit is het stuk waar we nu druk aan het werken zijn. Ik moet morgen (dinsdag) en woensdag nog naar de streek van Soa gaan kijken om te kijken naar de wegen en te zien wat er mogelijk is.
Hiervoor keek ik al naar het circuit, en moet gaan voor een ééndaagse verkenning, want er wordt voortdurend gereden op het circuit. Deze keer moet ik het ook bekijken van aan de andere kant van het hekken en kijken wat we kunnen doen, niet enkel met de proeven, maar ook met de regroups en de bandenzones. Tot op heden ben ik nog niet naar het hedendaagse Formule 1 circuit gaan kijken, en dat is wat ik nu ga bekijken. Ik denk dat er een mogelijkheid is, maar we moeten het nog bekijken.
We hebben de tijd tussen nu en de rally nodig om de organisatie naar een hoger niveau te tillen. Het is duidelijk dat er meerdere kandidaten zijn voor een WRC manche, het is ingewikkelder als je meer mankracht nodig hebt, je hebt een veiligheidsboek nodig voor de media en een verkenningsboek. Je moet ervoor zorgen dat al deze zaken voorhanden zijn en die heb je in een gewone rally niet nodig.
Is het mogelijk om het RX circuit te gebruiken?
Daar moeten we nog over discussiëren. Om die reden ga ik de volgende twee dagen kijken om te begrijpen hoe het wordt gecreëerd.
Hoe zal je omgaan met de aantal toeschouwers?
We zijn altijd wel goed omgegaan met het aantal aanwezige toeschouwers. We hebben één helikopter die de ganse tijd over de toeschouwerszones vliegen om er zeker van te zijn dat de toeschouwers zich aan de regels houden en soms moet de helikopter een interventie doen om de toeschouwers iets verder terug te plaatsen. De toeschouwers die reeds naar de rally kwamen, weten heel goed dat ze moeten luisteren omdat er anders een kans bestaat dat de proef geannuleerd zal worden. Wij zullen dit zeer goed moeten communiceren want als het WRC komt dan kunnen we heel wat toeschouwers verwachten en we werken dan ook hard om er zeker van te zijn dat iedereen de richtlijnen volgt.
Voor het coronavirus gedeelte van de zaken zullen we natuurlijk goed samenwerken met iedereen, maar dit is een situatie die constant evolueert en niemand weet het antwoord op deze vraag. Zal er een tweede golf komen? Zullen er terug landen afgesloten worden – we moeten hier realistisch in blijven, we kunnen niet opnieuw de ganse wereld afsluiten.
We hebben een schema gezien van 13 proeven voor om en bij 350 kilometer, wat is hier van aan?
Dit is volledig fout. Ik heb geen idee waar dit vandaan komt. Het moet een inventief iemand zijn geweest die di t op Facebook zet en iedereen denkt plots dat dit het schema zal zijn. Het is volledig mis en echt dom. Het zijn allemaal lange proeven en het zou nooit mogelijk zijn om zo’n schema waar te maken.
Hoe zal jullie routeschema eruit zien?
We zitten iets onder de 300 kilometer momenteel in de draftversie van het schema dat we maakten. We rijden op vrijdagnamiddag na de shakedown die ’s ochtends wordt gereden en dan volgt er een korte zaterdag en de zondagmorgen. Het zou een zeer relaxte rally kunnen worden voor media en de deelnemers: het start rond negen uur ’s morgens en eindigt om zes uur ’s avonds. Je zal de tijd hebben om een pint te drinken!
Wat met jou, welke job zal je uitvoeren?
Ik zal werken voor Hyundai. Mijn [organiserend] team zorgt voor alles zoals in het verleden. Ik ben er wel, maar mijn mensen zijn het gewoon om dit alles zelf te doen. In het verleden was ik daar om hen te helpen indien nodig. We zullen hen zeer uitgebreid briefen, maar zij zullen de job wel klaren daar ze reeds gewoon zijn alleen te werken, we moeten enkel nog wat hindernissen wegwerken.
Het zal wel raar voelen voor jou, te hebben gewerkt aan dit evenement maar om tevens als Hyundai team manager te werken?
Het zal zeer raar zijn. Maar het zou ook een droom zijn die uitkomt. Het is altijd een beetje zo als je een rally organiseert. Het is hetzelfde als voor een rallypiloot, je wil dan ook Wereldkampioen worden; en als je een rally organiseert dan wil je ook deel uitmaken van het Wereldkampioenschap rally. Het is leuk voor het team, de vrijwilligers en iedereen die betrokken is. Deze mensen hebben hier jaar na jaar aan gewerkt en wachten op het moment dat dit zou lukken.
Er zijn dus helemaal geen sportieve conflicten voor jou?
Er kunnen geen conflicten zijn, ik heb dan ook geen officiële functie in de rally. De proeven zijn dezelfde, we hebben er geen enkele veranderd – ze zijn hetzelfde voor het Belgisch Kampioenschap als voor het Wereldkampioenschap Rally.
Hoe groot zal de uitdaging zijn in dit evenement dat in oktober plaatsvindt, met vooral de potentieel veranderende weersomstandigheden?
Het kan zeer mooi weer zijn, maar voor hetzelfde geld kan het wisselvalig zijn, met soms een natte en gemixte ondergrond. Het zou een beetje hetzelfde kunnen zijn als Duitsland, wanneer er een asfaltrally is zijn de wisselvalige omstandigheden altijd een uitdaging.
Op wie staat jou geld voor de overwinning? Toch wel op Thierry [Neuville]?
Ik heb geen geld, dus dat is voor mij geen probleem.
Maar locale kennis en ervaring uit het verleden kunnen toch helpen – Neuville zal op dit soort evenement toch zeker het voordeel hebben?
Het zal helpen, maar het niveau van de WRC piloten is zo hoog, gelijk waar ze gaan, ze zijn altijd de snelste – het maakt niet uit waar ze rijden en Ieper is niet zo verschillend van Duitsland, dus wie snel kan gaan in Duitsland zal zeker ook snel gaan in Ieper. Je hebt natuurlijk een aantal bijzondere bochten waar je niet zo diep kan snijden, maar deze plaatsen staan in deze tijd allen op het internet.

Tekst: David Evans Rally van DirtFish
Vertaling: ‎Steve Carrein
foto’s: Jan Pannekoecke

error: Inhoud is beschermd !!